أحلى بطوط ...... Ahla Batoot

منتدي ثقافي تعليمي
 
الرئيسيةالرئيسية  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 شرح المثل الشعبى

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
seham
عضو جديد
avatar

المساهمات : 80
تاريخ التسجيل : 07/08/2008

مُساهمةموضوع: شرح المثل الشعبى   الإثنين أغسطس 18, 2008 12:19 am

أسئلة مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى
س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم

س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب

س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه

س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس

س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب

س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى

س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك

س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب

س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى

س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى

س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله
س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك

و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:

' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'

و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكوا اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول
من خاف سلم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
sk_1964
Admin
avatar

المساهمات : 169
تاريخ التسجيل : 03/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: شرح المثل الشعبى   الإثنين أغسطس 18, 2008 1:18 pm

ايه الحلاوة ديه ، يا سهام ده موضوعك سياسة في سياسة

وربنا يستر عليكي ،
و احب اقولك يجعل كلامنا خفيف عليهم ، ويسترها معاكي بعد موضووعك ده ... و خصوصا بعد ما قلتي اللي نعرفه احسن من اللي مانعرفوش ...

بس فكرة الموضوع حلوة ..

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Adel
عضو جديد


المساهمات : 90
تاريخ التسجيل : 04/08/2008
العمر : 57

مُساهمةموضوع: رد: شرح المثل الشعبى   الخميس أغسطس 21, 2008 1:45 am

بصراحة أمثلة زي العسل
وفعلا هو ده الواقع المؤلم بتاعنا

ونسأل الله العفو والعافية في الدين والدنيا والآخرة

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
شرح المثل الشعبى
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
أحلى بطوط ...... Ahla Batoot :: أحلى المنتديات :: المنتدى العام-
انتقل الى: